Na czym polega terapia integracji sensorycznej?
Integracja sensoryczna SI jest procesem, który zachodzi w organizmie każdego człowieka. W jego trakcie mózg przyjmuje informacje ze zmysłów, a następnie rozpoznaje je i odpowiednio interpretuje. Jest to niezbędne do wytworzenia odpowiedniej reakcji ruchowej, którą inaczej nazywa się reakcją adaptacyjną.
To właśnie dzięki temu procesowi jesteśmy w stanie się uczyć, a także zdobywać nowe doświadczenia i umiejętności, budując w ten sposób wiedzę o świecie. Tym bardziej jego prawidłowym przebieg ma tak ogromne znaczenie w wieku dziecięcym. Jest to na tyle istotny proces, że przy nieprawidłowo działających układach sensorycznych zauważalne jest zaburzone funkcjonowanie we wszystkich obszarach rozwoju - zarówno fizycznym, poznawczym, jak i emocjonalnym. Aby temu zaradzić, niezbędna jest terapia, która polega na podejmowaniu przez dziecko najróżniejszych aktywności, w trakcie których mózg dziecka uczy się właściwego reagowania na bodźce zewnętrzne, a w konsekwencji także integracji wrażeń płynących z różnych zmysłów.
Najczęściej zajęcia SI mają formę zabawy, dzięki czemu maluchy chętnie w nich uczestniczą. Dzieci często na nich uczą się balansować piłką, chwytać niewielkie przedmioty czy wymawiać głoski, a także dotykają powierzchni o różnych fakturach i rysują. Takie aktywności mają za zadanie wyzwalać reakcje sensoryczne.

Kiedy warto wybrać się z dzieckiem na konsultację do specjalisty?
Sygnały świadczące o nieprawidłowym przetwarzaniu sensorycznym można zauważyć właściwie nawet przy zwykłych codziennych czynnościach. Mowa tutaj o objawach takich jak problemy w komunikacji, zaburzenia artykulacyjne, a w tym zastępowanie głosek przez inne, opuszczanie ich czy opóźniony rozwój mowy.
Na konsultację ze swoim dzieckiem na pewno warto udać się przy ubogim zasobie słów i niezrozumiałej mowie, a także przy trudnościach z rozumieniem wypowiedzi czy wtedy, kiedy maluch ma trudności z wykonywaniem poleceń. Na taką konieczność może wskazywać też brak gestu wskazywania palcem, a nawet trudności w jedzeniu, do których zaliczają się preferencja określonej konsystencji pokarmów oraz wydłużony czas spożywania posiłku.














Napisz komentarz
Komentarze