Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
wtorek, 16 grudnia 2025 04:46
Przeczytaj!
Reklama
Reklama
Reklama

POWSTANIE PROFESJONALNY WĘZEŁ PRZESIADKOWY

(Zawiercie) Linia numer 3 Zakładu Komunikacji Miejskiej w Zawierciu od 18 stycznia przestała istnieć, po prawie 30 latach funkcjonowania. Zamiast „trójki” kursują autobusy oznaczone symbolami 3A oraz 3B. Na tym nie koniec zmian. Już niedługo w centrum Zawiercia ma powstać profesjonalny węzeł przesiadkowy. W nowym dworcu pasażerowie będą mogli skorzystać z toalety i z poczekalni, a także ogrzać się, czekając na autobus.
Podziel się
Oceń

(Zawiercie) Linia numer 3 Zakładu Komunikacji Miejskiej w Zawierciu od 18 stycznia przestała istnieć, po prawie 30 latach funkcjonowania. Zamiast „trójki” kursują autobusy oznaczone symbolami 3A oraz 3B. Na tym nie koniec zmian. Już niedługo w centrum Zawiercia ma powstać profesjonalny węzeł przesiadkowy. W nowym dworcu pasażerowie będą mogli skorzystać z toalety i z poczekalni, a także ogrzać się, czekając na autobus.

 

Niedawno nastąpiła spora zmiana, jeżeli chodzi o starą linię nr 3, która niegdyś łączyła peryferyjne dzielnice miasta: Żerkowice, centrum Zawiercia, Borowe Pole i Marciszów. Zmiany w rozkładzie nie wszystkim się spodobały. Ustalono, że autobusy nr 3A będą kursowały przez ul. Sikorskiego w Zawierciu (przystanek obok banku ING), Powstańców Śl., Leśną (obok Odlewni Żeliwa), Piłsudskiego Żabki, Piłsudskiego (obok LIDL-a), 11 Listopada, 11 Listopada (obok szkoły), ul. Oświatową, Wesoły Świat, Borową. Trasa będzie biegła także przez Borowe Pole (przystanek osiedle), Borowe Pole (przystanek obok dworca PKP) do Marciszowa (pierwszy i drugi przystanek). Autobus będzie jechał ul. Rolniczą (skrzyżowanie), Rolniczą (kolejny przystanek), Wojska Polskiego, Miodową, Rzemieślniczą, Brata Alberta, Towarową. Autobus będzie wracał do Marciszowa, a dalej przejedzie przez ul. Nowowiejską, Kosowską Niwę (pierwszy i drugi przystanek), Borowe Pole (ul. Kormoranów), Borowe Pole (dworzec kolejowy), Borowe Pole (osiedle), Oświatową, Wesoły Świat, 11 Listopada (szkoła), Stary Rynek, ul. Piłsudskiego (obok LIDL-a), Piłsudskiego (Żabki), Leśną MOK, ul. Sikorskiego (pierwszy przystanek i przystanek obok LIDL-a).

 

Czerwone oznaczone symbolem 3B kursują przez ul. Sikorskiego w Zawierciu (dworzec PKP), Reymonta, Paderewskiego (cmentarz), Warty, Wydrę Zieloną, Smugę, Piaski (pierwszy i drugi przystanek), Kromołów, Żerkowice (góra), Żerkowice (remiza), Zapole (ul. Żerkowicka), Zapole (ul. Warzywna pierwszy i drugi przystanek), Kalinówkę; Linia będzie obsługiwała również Suliny (powrót z Kalinówki lub Sulin do Żerkowic). Autobus będzie kursował do Żerkowic (przystanki remiza, Żerkowice-góra), Kromołowa. Dalej czerwone będą kursowały przez Piaski, Smugę, Wydrę Zieloną, Warty, ul. Paderewskiego, Reymonta, Sikorskiego.

 

Obecnie Linia 3A łączy Borowe Pole, Marciszów, dzielnicę Stary Rynek z I LO im. Stefana Żeromskiego w Zawierciu, z Zespołem Szkół i Placówek Oświatowych im. H. Kołłątaja, szpitalem. Jak zapewnia dyrektor Zakładu Komunikacji Miejskiej Marek Ciepaj linia zabezpieczy dojazd na ul. Towarową.

 

Linia 3 B z kolei łączy centrum miasta z Żerkowicami (kursuje przez Kromołów) i umożliwia komunikację do Sulin i Kalinówki.

 

- Podział linii na dwie odrębne 3A i 3B przyczynił się do tego, że osoby niemające samochodu nie mogą dojechać do celu podróży tak jak przedtem. Na dworcu wymyślono nowy punk przesiadkowy, a to z kolei sprawia, że trzeba kupować podwójnie bilet na autobusy. Wielu osób w biednym Zawierciu po prostu na to nie stać – żali się jeden z pasażerów.

 

DYREKCJA ODPOWIADA

 

- Stara linia nr 3 funkcjonowała prawie 30 lat, z krótkiej linii stała się najdłuższą linią komunikacyjną w Zawierciu. To wpłynęło na notoryczne opóźnienia autobusów na tej linii. Była ona skonstruowana w sposób wadliwy, co potwierdziła opinia ekspercka wykonana przez pracowników Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach – przyznaje Marek Ciepaj dyrektor Zakładu Komunikacji Miejskiej w Zawierciu.

 

Sporo kontrowersji wzbudzały opóźnienia autobusów kursujących w ramach „trójki”.

 

- Nasze obserwacje punktualności tej linii także skłoniły nas do wniosku, że linia ta nie jest doskonała. Na linii nr 3 pojawiały się nawet opóźnienia kilkunastominutowe, przez nie pasażerowie mogli mieć wrażenie naszej nierzetelności – dodaje dyrektor.

 

- Rozumiem zdenerwowanie pasażerów, którzy np. jadąc z Żerkowic do Marciszowa muszą kasować drugi bilet, jednak trzeba zrozumieć, że jedna linia nie obsłuży wszystkich dzielnic miasta. Docelowo chcemy w okolicach dworca PKP stworzyć profesjonalny węzeł przesiadkowy. Zostanie stworzona w nim poczekalnia i toalety dla pasażerów, by zapewnic im odpowiedni komfort – mówi M. Ciepaj.

 

- Trzykrotnie rozmawialiśmy z przewodniczącymi dzielnic, odbieraliśmy także informacje od mieszkańców w formie mailowej i telefonicznej. Ulepszyliśmy rozkład i wprowadziliśmy zmiany, uwzględniając wszelkie postulaty – mówi dyrektor.

 

BĘDZIE NOWY DWORZEC

 

- Najlepszym miejscem na utworzenie dworca autobusowego jest śródmieście, w pobliżu dworca kolejowego. Chcemy, by centrum przesiadkowe powstało w rejonie, gdzie obecnie zlokalizowane jest miejsce postojowe dla autobusów Zakładu Komunikacji Miejskiej oraz budynek socjalny dla kierowców. Póki co, jest za wcześnie, by mówić o terminie rozpoczęcia i zakończenia prac. Jesteśmy na etapie przygotowania wniosku o dofinansowanie inwestycji. Ten projekt dotyczy również zakupu 15 nowych autobusów. Wniosek będziemy składać w marcu. W lutym chcemy wyłonić projektanta. Gdy projekt będzie gotowy, wówczas zaprezentujemy go szerzej opinii publicznej. Na pewno w ramach budowy centrum przesiadkowego powstanie dworzec autobusowy z dwoma peronami, placem manewrowym i miejscami postojowymi, poczekalnią, kasami, punktem informacji pasażerskiej, toaletami, wypożyczalnią rowerów. Powstanie również część socjalna dla kierowców. W uchwalonym budżecie miasta na 2016 r. przeznaczono na inwestycję wraz z zakupem nowego taboru autobusowego 13 mln zł. W tym roku inwestycja na pewno się nie zakończy, także ostateczną wartość zadania poznamy po zakończeniu procedur przetargowych. Inwestycja ma być realizowana przy udziale środków unijnych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych – przyznaje Łukasz Czop z zawierciańskiego magistratu.

 

- Dzięki nowej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej, w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych miasto zamierza kupić 15 nowych autobusów w ramach działania 4.5 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego  na lata 2014-2020, „Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie”. Działanie to obejmuje także budowę zintegrowanych węzłów przesiadkowych oraz wdrożenie inteligentnych systemów transportowych. Wniosek o dofinansowanie w 85% tego przedsięwzięcia zostanie złożony w tym roku – dodaje Łukasz Czop.

 

DEBATOWALI O KOMUNIKACJI

 

Jeszcze w ubiegłym roku w czasie sesji przedstawione zostało opracowanie koncepcji modelu funkcjonowania komunikacji miejskiej, którą przygotowało Centrum Badań i Transferu Wiedzy Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

 

Jak informuje miasto w opracowaniu przygotowanym pod kierownictwem prof. Roberta Tomanka pojawiło się kilka propozycji, które mogłyby polepszyć kondycję finansową ZKM. Na podstawie analiz zaproponowano przekształcenie Zakładu Komunikacji Miejskiej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością będącą tzw. podmiotem wewnętrznym. Gmina Zawiercie, jako organizator transportu publicznego, zawierałaby umowę z podmiotem wewnętrznym (operatorem) z pominięciem postępowania konkurencyjnego. Przyjęcie tego modelu doprowadziłoby do przekształcenia ZKM w jednoosobową spółkę gminy. – W żadnym wypadku nie mówimy o likwidacji transportu zbiorowego, a jedynie o zmianach organizacyjnych, które nie odbiją się na pasażerach – zaznaczył w czasie jednego ze spotkań Rady Gospodarczej prezydent Zawiercia Witold Grim.

 

Zakłady budżetowe działają w oparciu o ustawę o finansach publicznych, a dotacje z budżetu do ZKM nie mogą być większe niż 50% kosztów jego działalności. Spółki prawa handlowego nie podlegają tym obostrzeniom.

 

- Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym wprowadza pojęcie rekompensaty za świadczenie usług transportu zbiorowego na uzyskanie pokrycia kosztów działalności. Dotychczasowa formuła zakładu budżetowego jest mocno anachroniczna i nie pozwala na racjonalne funkcjonowanie ZKM. Zasadnym wydaje się przekształcenie zakładu w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Konieczne są również niewielkie zmiany w taryfie – zaznaczał Marek Ciepaj.

 

Jak informuje miasto aktualnie ZKM obsługuje 11 linii komunikacyjnych. Wielkość pracy eksploatacyjnej wynosi 1,4 mln tzw. wozokilometrów na rok. Dzienna ilość przewożonych pasażerów wynosi około 7 tys. osób w dzień roboczy i około 1800 osób w dni wolne od pracy. Z przeprowadzonych analiz własnych ZKM-u wynika, że w całej populacji przewożonych pasażerów około 42% korzysta z bezpłatnych przejazdów. Do realizacji pracy eksploatacyjnej ZKM wykorzystuje 26 autobusów, z czego 19 stanowi własność zakładu budżetowego, a 7 autobusów jest własnością miasta (autobusy zakupione z środków unijnych). Średni wiek eksploatowanego taboru przekracza 10 lat, a średni przebieg  585 tys. km. Roczny budżet zakładu wynosi około 7 mln zł.

 

Monika Polak-Pałęga

 

 


Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: kozaTreść komentarza: gdzie tu sprawiedliwość. bogaty ma przywileje, a co z biednymi ludźmiData dodania komentarza: 10.12.2025, 11:03Źródło komentarza: Prokuratura sprawdza, czy więzień Piotr K. jeździ samochodem na przepustkach. A ma dożywotni zakaz!Autor komentarza: salomonTreść komentarza: Problemem (wierzycieli) jest bardzo niska skuteczność komorników: https://pamietnikwindykatora.pl/skutecznosc-egzekucji-komorniczych-czy-bac-sie-komornika/ i najlepiej nie liczyć na komornika, tylko zabezpieczać zapłatę. Nie zawsze jest to możliwe, niestety. Dłużników wielu szkoda, ale wielu wierzycieli też, to często są ubodzy ludzie.Data dodania komentarza: 6.12.2025, 21:29Źródło komentarza: Zadłużenie komornicze – wszystko co należy wiedzieć o długach u komornika J Autor komentarza: Jarosław Mazanek, dziennikarzTreść komentarza: Jeżeli mamy przewidywać co będzie dalej, to jest dość oczywiste, że Minister Klimatu i Środowiska odrzuci sprzeciw stowarzyszenia. Jako dziennikarz brałem udział w konferencji na Stadionie Śląskim w temacie szans na rozwój przysłu zbrojeniowego w woj. śląskim w alternatywie do górnictwa węgla. Miałem tam okazję mówi o tym, jak dużą szansą dla północnej części województwa są złoża w Myszkowie, Porębie i Łazach, również dla celów niezależności surowcowej, w surowcach stategicznych. Lej depresyjny w Myszkowie nie wystąpi a w Zawierciu, choć przyszła kopalnia może wymagać odwadniania, to nie w takim stopniu jak Pomorzany w Bukownie. Supełnie inna stuktura geologiczna. Trzeba mieć trochę zaufania do wiedzy polskich specjalistów: geologów, hydrologów i górników. Czy znajdą pracę rórnicy z Myszkowa i Zawiercia? Na pewno tak. Albo z podmyszkowskich wiosek, z Kroczyc, Irządz, ci którzy kiedyś się wyprowadzili do Dąbrowy Górniczej zaczną wracać. Kopalnie to projekty na 100 lat. Myszków i Zawiercie zystają taki bodziec rozwojowy , że dziś niesprzedawalne i tanie mieszkania będą pożądane, a ceny wzrosną. Jak do redakcji przychodzą mieszkańcy z ogłoszeniami, i narzekają, że nie mogą sprzedać mieszkania, "nie ma komu" to im się aż oczy zapalają jak słyszą o szansach na kopalnie (nawet dwie!)Data dodania komentarza: 17.11.2025, 13:34Źródło komentarza: STOWARZYSZENIE O NIEJASNYM FINANSOWANIU JUŻ PROTESTUJE PRZECIWKO KONCESJI DLA RATHDOWNEYAutor komentarza: podpisTreść komentarza: i bardzo dobrze, cynk i ołów to straszny syf i zatrucie okolicy odpady poflotacyjne gorsze nawet niż w przypadku miedzi i srebra. Pół biedy jakby to był więgiel kamienny. Pan rekaktor jest od lat zakochany w kopaniu pod ziemią i zniszczeniu zasobów wodnych pod Zawierciem i Myszkowem. W ostatnich latach szczególnie dużo mówi sięo suszy hydrologicznej, to na dodatek ryjąc w ziemi mamy sobie ten problem powiększać? Przecież jest tyle innych możliwości rozwoju zaawansowanego przemysłu na powierzchni, który też daje "bogactwo". Albo, iluż to "górników" z Zawiercia i Myszkowa dostanie pracę?Data dodania komentarza: 17.11.2025, 10:26Źródło komentarza: STOWARZYSZENIE O NIEJASNYM FINANSOWANIU JUŻ PROTESTUJE PRZECIWKO KONCESJI DLA RATHDOWNEYAutor komentarza: RadosławTreść komentarza: Radny Janoska nie pobiera diety z tytułu wykonywanych obowiązków ze starostwa, podobnie było kiedy był radnym w MiG Ogrodzieniec. Proszę sprawdzić. Warto byłoby zamieścić taką istotną informację, ponieważ jest to ewenement na skalę krajową.Data dodania komentarza: 16.11.2025, 16:19Źródło komentarza: PENSJA STAROSTY „BEZ ZMIAN”? NIE DO KOŃCA. DOSTANIE 1000 ZŁ WIĘCEJ. RADNI PRZYJĘLI UCHWAŁĘ „REGULACYJNĄ”Autor komentarza: samuelTreść komentarza: cynk i ołów, najgorsza kopalnia jeśli powstanie, współczucia dla Zawiercia i okolic.Data dodania komentarza: 7.11.2025, 13:20Źródło komentarza: Polski Rząd przedłuża koncesję na badanie złóż cynku i ołowiu dla Rathdowney!
Reklama
Reklama
Reklama