Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
wtorek, 16 grudnia 2025 21:44
Przeczytaj!
Reklama
Reklama
Reklama

KOMUNIKACYJNY CHAOS W POWIECIE

(Poręba, Zawiercie) Zmiany w kursowaniu linii numer 2 Zakładu Komunikacji Miejskiej z Zawiercia spotkały się ze społecznym oburzeniem. Wobec tego przewoźnik zdecydował się pójść na rękę mieszkańcom Zawiercia i Poręby, modyfikując część wcześniej wprowadzonych zmian. – Dzieci, które jeżdżą z Poręby do szkół do Zawiercia nie mają jak dostać się na drugą stronę miasta - narzekali jeszcze w ubiegłym tygodniu pasażerowie. Problem z dotarciem do celu miały osoby starsze i schorowane. Cięcia są wynikiem szukania oszczędności. Gmina Poręba za „czerwone” zalegała wobec Zawiercia (stan z 12 marca) 45 tysięcy złotych za luty, a bywało gorzej. Dyrektor ZKM Marek Machelski zaznacza, że wprowadzony od poniedziałku 11 marca rozkład jest ostateczny i uwzględnia większość społecznych opinii, wynika z nowego porozumienia międzygminnego. Weryfikacja rozkładu ma nastąpić w sierpniu.  
Podziel się
Oceń

(Poręba, Zawiercie) Zmiany w kursowaniu linii numer 2 Zakładu Komunikacji Miejskiej z Zawiercia spotkały się ze społecznym oburzeniem. Wobec tego przewoźnik zdecydował się pójść na rękę mieszkańcom Zawiercia i Poręby, modyfikując część wcześniej wprowadzonych zmian. – Dzieci, które jeżdżą z Poręby do szkół do Zawiercia nie mają jak dostać się na drugą stronę miasta - narzekali jeszcze w ubiegłym tygodniu pasażerowie. Problem z dotarciem do celu miały osoby starsze i schorowane. Cięcia są wynikiem szukania oszczędności. Gmina Poręba za „czerwone” zalegała wobec Zawiercia (stan z 12 marca) 45 tysięcy złotych za luty, a bywało gorzej. Dyrektor ZKM Marek Machelski zaznacza, że wprowadzony od poniedziałku 11 marca rozkład jest ostateczny i uwzględnia większość społecznych opinii, wynika z nowego porozumienia międzygminnego. Weryfikacja rozkładu ma nastąpić w sierpniu.

 

Najwięcej protestów wzbudziła pierwsza wersja zmienionego rozkładu jazdy „dwójki”. Od 4 marca na pasażerów czekała niemiła niespodzianka. Szczególnie, gdy okazywało się, że autobus stawał w centrum Zawiercia i nie jechał dalej. Rosnące ceny paliw zmusiły także do podjęcia kolejnej próby podwyżki cen biletów (mogą w najbliższym czasie wzrosnąć od 15-20 procent).

 

Regularnie swoje zobowiązania wobec Zakładu Komunikacji Miejskiej w Zawierciu regulują gminy Włodowice, Siewierz, Ogrodzieniec. Pod koniec lutego podpisane zostało nowe porozumienie międzygminne. Poręba za dziewięć miesięcy 2013 roku za autobusy zapłaci 366.740 złotych.

 

- Nie każdy ma samochód, by móc się dostać tam, gdzie chce. Czasami radzimy sobie w ten sposób, że koleżanka podwozi koleżankę. W tej chwili nie dajemy rady, bo z dworca PKP w Zawierciu musimy trafić na ulicę Równą. Nie mamy czym. W wielu przypadkach autobusy linii „0” są niedostosowane do przyjazdu „dwójek” i musimy czekać. Ratujemy się „busikiem” łazowskim, a po wypłacie taksówką. Jest ciężko. Wiele „czerwonych” zatrzymuje się w centrum Zawiercia. Także młodzież szkolna miała ostatnio spore problemy z dojazdem w rejon Równej. Kiedy jechałam autobusem młodzi ludzie nie ukrywali swojego zdenerwowania całą sytuacją – mówi Bożena Nawara. To nieodosobnione zdanie. W ostatnich dniach na przystankach zawrzało. Nowy rozkład budził spore emocje.

 

– Kiedyś nie było takich problemów. Starsi ludzie narzekali ostatnio, że nie mają jak dojechać do przychodni na Piłsudskiego w Zawierciu. Często są to osoby schorowane – zauważa Małgorzata Kot z Poręby.

 

ZKM na bieżąco liczy ruch na liniach autobusowych pod kątem ilości przewożonych pasażerów i atrakcyjności linii. Nowy rozkład jazdy autobusów na trasie Zawiercie – Poręba – Siewierz ma pozwolić na obsługę linii trzema autobusami w dni robocze i dwoma w dni wolne od pracy.

 

- Najbardziej cieszymy się z wprowadzenia w najnowszym rozkładzie jazdy autobusu, który o 7.16 odjeżdża z centrum Zawiercia do Poręby. Wcześniej go brakowało i zdarzało się tak, że dzieci chodziły z sąsiedniego Zawiercia do naszej szkoły na nogach – przyznaje Jan Macherzyński nauczyciel w Zespole Szkół w Porębie.

 

MACHELSKI: AUTOBUS TO NIE TAKSÓWKA

 

- Nad nowym rozkładem pracowałem bardzo długo. Nie jest łatwo zmienić coś, do czego ludzie są przyzwyczajeni. Wcześniejszy rozkład był zrobiony pod kątem tego, że pracownicy zakładów zgłaszali swoje indywidualne potrzeby. To sprawiało, że autobusy kursowały praktycznie jak taksówki. Takie rozwiązanie wymogli pasażerowie. Przeciwstawić im się obecnie, by trochę zmodyfikować rozkład jest dosyć ciężko, pojawiają się pretensje. Zrobiliśmy plan linii numer 2 i umieściliśmy go 20 lutego na naszej stronie internetowej. Oczekiwaliśmy sygnałów od pasażerów i sugestii, co ewentualnie moglibyśmy poprawić lub zmienić. Do końca ubiegłego miesiąca nikt się nie odezwał. Dopiero, kiedy wywiesiliśmy wszystkie rozkłady pasażerowie zaczęli zgłaszać swoje uwagi – powiedział nam dyrektor ZKM Marek Machelski.

 

Prawdziwe problemy zaczęły się już po wprowadzonych zmianach, na początku marca. – Cały tydzień mieliśmy informacje, prośby, pretensje i krzyki. Staraliśmy się wszystko poprawiać (nawet na bieżąco). Jechaliśmy na określone przystanki i zmienialiśmy pozycje w rozkładzie. Nowy, ostateczny rozkład został ogłoszony 11 marca. Mogę zapewnić, że żadna interwencja ze strony mieszkańców Poręby i Zawiercia nie pozostała bez odpowiedzi – zapewnia dyrektor.

 

M. Machelski dodaje, że obecnie przyjazdy popularnych „dwójek” są dostosowane do „zerówek”. Taka sytuacja ma miejsce przykładowo w stosunku do pasażerów, którzy na 7.00 rano dojadą do dworca PKP.

 

- Musimy na komunikację miejską spojrzeć trochę inaczej. Istnieje dojazd do miejsca przesiadki i po to są dworce. Dopiero stąd dojeżdża się do dalszych punktów. Tak chcemy robić. Ważna jest zasada wyjazdu autobusu z jednego centralnego punktu, znajdującego się na adaptowanym do tego celu parkingu. Obecnie autobusy wjeżdżają od ulicy Wschodniej, nawracają i oczekują na dalszy wyjazd. Chcemy uruchomić punkt informacji pasażerskiej, sprzedaży biletów wraz z pomieszczeniem socjalnym dla kierowców – zdradza dyrektor.

 

TRUDNE CZASY DLA PRZEWOŹNIKÓW

 

W zakładzie liczy się teraz każdą złotówkę.  Wpływy do kasy ZKM w roku 2012 wyniosły ze sprzedaży biletów jednorazowych 1.518.176,77 złotych, a ze sprzedaży biletów miesięcznych ponad 946 tysięcy złotych. W tym samym roku zakład na samo paliwo wydał 1 863 014 złotych. W roku 2010 średnia cena paliwa wynosiła 3,24 złotych netto natomiast w ubiegłym roku 4,46 zł. Zakład Komunikacji Miejskiej w 2012 roku zużył 417.785 litrów paliwa.

 

Rynek przewozów pasażerskich na terenie Zawiercia od roku 2005 znacząco się kurczy, a konkurowanie z wygodą poruszania się własnym samochodem nie jest łatwe.

 

- Musimy ratować  to przedsiębiorstwo, bo pracuje tu prawie 100 osób. Potrzebni jesteśmy, bo jesteśmy dla ludzi. Nie dopuszczę do tego, aby spotkał nas los zawierciańskiego PKS-u- podsumował Machelski.

 

TAK ZMIENIŁ SIĘ ROZKŁAD „DWÓJKI”:

 

Godziny odjazdu z dworca PKP z Zawiercia do Poręby w dni robocze:

3:21     3:56     4:31     4:55     5:30     6:10     6:42     7:16     7:35     8:50     9:30     10:05   10:45   11:32   11:57            12:45   13:10   13:45   14:10

14:50   15:22   16:00   16:20   17:00   18:00   18:40   19:28   20:03   20:40   21:45   22:19

 

Godziny odjazdu z Poręby (Sezam) do dworca PKP w Zawierciu w dni robocze:

4:35     5:10     5:50     6:22     6:40     7:15     7:36     8:08     8:43     9:25     9:55     10:28   11:16   11:46   12:43            13:25   13:50   14:30   15:02  

15:40   16:00   16:35   16:55   17:15   17:45   18:15   19:20   20:10   20:50   21:20   21:57   22:40   23:21

 

Godziny odjazdu z dworca PKP w Zawierciu do Poręby (Sezam) w dni wolne od pracy:

5:03     5:40     7:00     8:08     9:07     9:42     10:10   10:55   11:20   11:55   13:01   13:20   14:31   15:07   15:40            16:05

17:18   15:52   18:37   19:22   20:05   20:50   22:05                                                  

Godziny odjazdu z Poręby (Sezam) do dworca PKP w Zawierciu  w dni wolne od pracy:

5:16     6:40     7:48     8:47     9:22     9:50     10:35   11:00   11:35   12:41   12:57   13:45   14:11   14:30   15:45            16:25   16:58

17:32   18:17   19:02   19:45   20:30   20:43   22:03   23:04

 

Monika Polak-Pałęga


Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: TomTreść komentarza: po co się rozdrabniać, zróbmy po dwie kopalnie, wtedy będzie 60mln dla każdego, a miasta będą mlekiem i miodem płynąceData dodania komentarza: 16.12.2025, 08:14Źródło komentarza: Zawiercie szuka pieniędzy na budowę hali. Myszków nie wie jak sfinansować basen na Dotyku Jury. Kopalnia to dla każdego z miast przynajmniej 30 mln rocznieAutor komentarza: kozaTreść komentarza: gdzie tu sprawiedliwość. bogaty ma przywileje, a co z biednymi ludźmiData dodania komentarza: 10.12.2025, 11:03Źródło komentarza: Prokuratura sprawdza, czy więzień Piotr K. jeździ samochodem na przepustkach. A ma dożywotni zakaz!Autor komentarza: salomonTreść komentarza: Problemem (wierzycieli) jest bardzo niska skuteczność komorników: https://pamietnikwindykatora.pl/skutecznosc-egzekucji-komorniczych-czy-bac-sie-komornika/ i najlepiej nie liczyć na komornika, tylko zabezpieczać zapłatę. Nie zawsze jest to możliwe, niestety. Dłużników wielu szkoda, ale wielu wierzycieli też, to często są ubodzy ludzie.Data dodania komentarza: 6.12.2025, 21:29Źródło komentarza: Zadłużenie komornicze – wszystko co należy wiedzieć o długach u komornika J Autor komentarza: Jarosław Mazanek, dziennikarzTreść komentarza: Jeżeli mamy przewidywać co będzie dalej, to jest dość oczywiste, że Minister Klimatu i Środowiska odrzuci sprzeciw stowarzyszenia. Jako dziennikarz brałem udział w konferencji na Stadionie Śląskim w temacie szans na rozwój przysłu zbrojeniowego w woj. śląskim w alternatywie do górnictwa węgla. Miałem tam okazję mówi o tym, jak dużą szansą dla północnej części województwa są złoża w Myszkowie, Porębie i Łazach, również dla celów niezależności surowcowej, w surowcach stategicznych. Lej depresyjny w Myszkowie nie wystąpi a w Zawierciu, choć przyszła kopalnia może wymagać odwadniania, to nie w takim stopniu jak Pomorzany w Bukownie. Supełnie inna stuktura geologiczna. Trzeba mieć trochę zaufania do wiedzy polskich specjalistów: geologów, hydrologów i górników. Czy znajdą pracę rórnicy z Myszkowa i Zawiercia? Na pewno tak. Albo z podmyszkowskich wiosek, z Kroczyc, Irządz, ci którzy kiedyś się wyprowadzili do Dąbrowy Górniczej zaczną wracać. Kopalnie to projekty na 100 lat. Myszków i Zawiercie zystają taki bodziec rozwojowy , że dziś niesprzedawalne i tanie mieszkania będą pożądane, a ceny wzrosną. Jak do redakcji przychodzą mieszkańcy z ogłoszeniami, i narzekają, że nie mogą sprzedać mieszkania, "nie ma komu" to im się aż oczy zapalają jak słyszą o szansach na kopalnie (nawet dwie!)Data dodania komentarza: 17.11.2025, 13:34Źródło komentarza: STOWARZYSZENIE O NIEJASNYM FINANSOWANIU JUŻ PROTESTUJE PRZECIWKO KONCESJI DLA RATHDOWNEYAutor komentarza: podpisTreść komentarza: i bardzo dobrze, cynk i ołów to straszny syf i zatrucie okolicy odpady poflotacyjne gorsze nawet niż w przypadku miedzi i srebra. Pół biedy jakby to był więgiel kamienny. Pan rekaktor jest od lat zakochany w kopaniu pod ziemią i zniszczeniu zasobów wodnych pod Zawierciem i Myszkowem. W ostatnich latach szczególnie dużo mówi sięo suszy hydrologicznej, to na dodatek ryjąc w ziemi mamy sobie ten problem powiększać? Przecież jest tyle innych możliwości rozwoju zaawansowanego przemysłu na powierzchni, który też daje "bogactwo". Albo, iluż to "górników" z Zawiercia i Myszkowa dostanie pracę?Data dodania komentarza: 17.11.2025, 10:26Źródło komentarza: STOWARZYSZENIE O NIEJASNYM FINANSOWANIU JUŻ PROTESTUJE PRZECIWKO KONCESJI DLA RATHDOWNEYAutor komentarza: RadosławTreść komentarza: Radny Janoska nie pobiera diety z tytułu wykonywanych obowiązków ze starostwa, podobnie było kiedy był radnym w MiG Ogrodzieniec. Proszę sprawdzić. Warto byłoby zamieścić taką istotną informację, ponieważ jest to ewenement na skalę krajową.Data dodania komentarza: 16.11.2025, 16:19Źródło komentarza: PENSJA STAROSTY „BEZ ZMIAN”? NIE DO KOŃCA. DOSTANIE 1000 ZŁ WIĘCEJ. RADNI PRZYJĘLI UCHWAŁĘ „REGULACYJNĄ”
Reklama
Reklama
Reklama