Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 12 grudnia 2025 19:45
Przeczytaj!
Reklama
Reklama
Reklama

MAREK MACHELSKI: NIE MA MOWY O LIKWIDACJI ZKM-u

(Zawiercie) Ciągle trwają dyskusje nad formą działalności Zakładu Komunikacji Miejskiej w Zawierciu. Jak uspokaja dyrektor przedsiębiorstwa Marek Machelski póki co nie ma mowy o likwidacji firmy. Rzeczywistość jest brutalna- kolejne kursy są zawieszane, a do budżetu przewoźnika trafia coraz mniej pieniędzy ze sprzedaży biletów. To przypomina sytuację, która dwa lata temu doprowadziła do upadku Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Zawierciu.
Podziel się
Oceń

(Zawiercie) Ciągle trwają dyskusje nad formą działalności Zakładu Komunikacji Miejskiej w Zawierciu. Jak uspokaja dyrektor przedsiębiorstwa Marek Machelski póki co nie ma mowy o likwidacji firmy. Rzeczywistość jest brutalna- kolejne kursy są zawieszane, a do budżetu przewoźnika trafia coraz mniej pieniędzy ze sprzedaży biletów. To przypomina sytuację, która dwa lata temu doprowadziła do upadku Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Zawierciu.

 

- Rozkłady jazdy zostały zmodyfikowane poprzez zawieszenie kursów najmniej atrakcyjnych, czyli tych, z których korzystała minimalna ilość pasażerów. Decyzję podjęliśmy po analizie liczby przewożonych osób. Nie ma mowy o likwidacji Zakładu Komunikacji Miejskiej. Są dyskusje nad formułą jego działalności – mówi dyrektor.

 

Strata ZKM za rok 2010 wyniosła ok. 86 000 zł i kwota ta przeszła na rok 2011. Sytuacja była wywołana spadkiem wpływów z prowadzonej działalności. Kondycja finansowa przedsiębiorstwa nie jest łatwa z uwagi na spadek ilości przewożonych pasażerów, co przekłada się bezpośrednio na wpływy do budżetu zakładu. - Na te tendencje żaden dyrektor nie ma wpływu. Spowodowane to jest głównie zamykaniem na przestrzeni ostatnich lat zakładów pracy na terenie Zawiercia – sugeruje M. Machelski.

 

Od dłuższego czasu pensje kierowców stoją w miejscu. Ciągle trwają prace nad modyfikacją linii.

 

- Na pewno już w roku 2009 winna była nastąpić weryfikacja cen biletów, gdyż należy pamiętać o znacznym wzroście cen paliwa na przestrzeni lat 2005 - 2011. Cena paliwa w styczniu 2005 wynosiła 2,40 zł netto, a obecnie 4,40 zł netto. W porównaniu do roku 2005 nastąpił spadek wpływów z biletów jednorazowych o prawie 250 000 zł, a z biletów miesięcznych o kwotę 130 000 zł – wylicza Machelski.

 

Łącznie spadek ze sprzedaży biletów w roku 2011 (w porównaniu z rokiem 2005) wyniósł około 380 000 zł. Za rok 2011 ZKM odnotował stratę w wysokości około 240 000 zł, która spowodowana była głównie brakiem możliwości uzyskania pełnej dotacji z budżetu miasta z uwagi na zbyt małe wpływy ze sprzedaży biletów. Plan finansowy na rok 2012 przewiduje wpływy na poziomie 3 200 000 zł, tak więc cały budżet na rok 2012 nie może przekroczyć kwoty 6 400 000 zł. W roku 2011 koszty działalności ZKM zamknęły się na poziomie 6 950 000 zł to dowodzi, że budżet na rok 2012 musi być oszczędnościowy.

 

W ubiegłym roku ZKM otrzymał z gminy Zawiercie dotację na poziomie roku 2008.

 

AUTOBUSY POD ZNAKIEM ZAPYTANIA

 

Zakład Komunikacji Miejskiej dostanie siedem nowych autobusów: sześć dwunastometrowych autobusów (każdy będzie mieścił ponad 100 pasażerów) i jeden dziesięciometrowy (na „pokładzie” zmieści się około 90 osób). 85 %  z kwoty 5,5 mln (tyle ma kosztować 7 autobusów) dostaniemy z Unii Europejskiej. Co stanie się z dotacją na autobusy, jeśli przewoźnik nie przetrwa?

 

- Beneficjentem projektu, którego treścią jest zakup siedmiu nowych autobusów jest gmina Zawiercie natomiast realizację projektu powierzono ZKM. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby projekt był realizowany przez inny podmiot. Tym samym wykonanie projektu nie jest zagrożone, a więc i nie powinno być obaw o dotacje – komentuje dyrektor. (mpp)


Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: kozaTreść komentarza: gdzie tu sprawiedliwość. bogaty ma przywileje, a co z biednymi ludźmiData dodania komentarza: 10.12.2025, 11:03Źródło komentarza: Prokuratura sprawdza, czy więzień Piotr K. jeździ samochodem na przepustkach. A ma dożywotni zakaz!Autor komentarza: salomonTreść komentarza: Problemem (wierzycieli) jest bardzo niska skuteczność komorników: https://pamietnikwindykatora.pl/skutecznosc-egzekucji-komorniczych-czy-bac-sie-komornika/ i najlepiej nie liczyć na komornika, tylko zabezpieczać zapłatę. Nie zawsze jest to możliwe, niestety. Dłużników wielu szkoda, ale wielu wierzycieli też, to często są ubodzy ludzie.Data dodania komentarza: 6.12.2025, 21:29Źródło komentarza: Zadłużenie komornicze – wszystko co należy wiedzieć o długach u komornika J Autor komentarza: Jarosław Mazanek, dziennikarzTreść komentarza: Jeżeli mamy przewidywać co będzie dalej, to jest dość oczywiste, że Minister Klimatu i Środowiska odrzuci sprzeciw stowarzyszenia. Jako dziennikarz brałem udział w konferencji na Stadionie Śląskim w temacie szans na rozwój przysłu zbrojeniowego w woj. śląskim w alternatywie do górnictwa węgla. Miałem tam okazję mówi o tym, jak dużą szansą dla północnej części województwa są złoża w Myszkowie, Porębie i Łazach, również dla celów niezależności surowcowej, w surowcach stategicznych. Lej depresyjny w Myszkowie nie wystąpi a w Zawierciu, choć przyszła kopalnia może wymagać odwadniania, to nie w takim stopniu jak Pomorzany w Bukownie. Supełnie inna stuktura geologiczna. Trzeba mieć trochę zaufania do wiedzy polskich specjalistów: geologów, hydrologów i górników. Czy znajdą pracę rórnicy z Myszkowa i Zawiercia? Na pewno tak. Albo z podmyszkowskich wiosek, z Kroczyc, Irządz, ci którzy kiedyś się wyprowadzili do Dąbrowy Górniczej zaczną wracać. Kopalnie to projekty na 100 lat. Myszków i Zawiercie zystają taki bodziec rozwojowy , że dziś niesprzedawalne i tanie mieszkania będą pożądane, a ceny wzrosną. Jak do redakcji przychodzą mieszkańcy z ogłoszeniami, i narzekają, że nie mogą sprzedać mieszkania, "nie ma komu" to im się aż oczy zapalają jak słyszą o szansach na kopalnie (nawet dwie!)Data dodania komentarza: 17.11.2025, 13:34Źródło komentarza: STOWARZYSZENIE O NIEJASNYM FINANSOWANIU JUŻ PROTESTUJE PRZECIWKO KONCESJI DLA RATHDOWNEYAutor komentarza: podpisTreść komentarza: i bardzo dobrze, cynk i ołów to straszny syf i zatrucie okolicy odpady poflotacyjne gorsze nawet niż w przypadku miedzi i srebra. Pół biedy jakby to był więgiel kamienny. Pan rekaktor jest od lat zakochany w kopaniu pod ziemią i zniszczeniu zasobów wodnych pod Zawierciem i Myszkowem. W ostatnich latach szczególnie dużo mówi sięo suszy hydrologicznej, to na dodatek ryjąc w ziemi mamy sobie ten problem powiększać? Przecież jest tyle innych możliwości rozwoju zaawansowanego przemysłu na powierzchni, który też daje "bogactwo". Albo, iluż to "górników" z Zawiercia i Myszkowa dostanie pracę?Data dodania komentarza: 17.11.2025, 10:26Źródło komentarza: STOWARZYSZENIE O NIEJASNYM FINANSOWANIU JUŻ PROTESTUJE PRZECIWKO KONCESJI DLA RATHDOWNEYAutor komentarza: RadosławTreść komentarza: Radny Janoska nie pobiera diety z tytułu wykonywanych obowiązków ze starostwa, podobnie było kiedy był radnym w MiG Ogrodzieniec. Proszę sprawdzić. Warto byłoby zamieścić taką istotną informację, ponieważ jest to ewenement na skalę krajową.Data dodania komentarza: 16.11.2025, 16:19Źródło komentarza: PENSJA STAROSTY „BEZ ZMIAN”? NIE DO KOŃCA. DOSTANIE 1000 ZŁ WIĘCEJ. RADNI PRZYJĘLI UCHWAŁĘ „REGULACYJNĄ”Autor komentarza: samuelTreść komentarza: cynk i ołów, najgorsza kopalnia jeśli powstanie, współczucia dla Zawiercia i okolic.Data dodania komentarza: 7.11.2025, 13:20Źródło komentarza: Polski Rząd przedłuża koncesję na badanie złóż cynku i ołowiu dla Rathdowney!
Reklama
Reklama
Reklama