Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
sobota, 13 grudnia 2025 01:15
Przeczytaj!
Reklama
Reklama
Reklama

ZKM - MNIEJ KURSÓW, MNIEJ KIEROWCÓW

(Zawiercie) W zawierciańskim Zakładzie Komunikacji Miejskiej trwa walka o każdą złotówkę. Nie od dziś wiadomo, że sytuacja przewoźnika nie jest najlepsza. Od jakiegoś czasu pensje kierowców stoją w miejscu. Właśnie trwają prace nad modyfikacją tras przejazdu. Władze zakładu informują, że na chwilę obecną rezygnują ze współpracy z sześcioma pracownikami zatrudnionymi na umowę zlecenie. Cieszyć się za to warto z nowych autobusów, które do przedsiębiorstwa mają trafić już na przełomie kwietnia i maja.
Podziel się
Oceń

(Zawiercie) W zawierciańskim Zakładzie Komunikacji Miejskiej trwa walka o każdą złotówkę. Nie od dziś wiadomo, że sytuacja przewoźnika nie jest najlepsza. Od jakiegoś czasu pensje kierowców stoją w miejscu. Właśnie trwają prace nad modyfikacją tras przejazdu. Władze zakładu informują, że na chwilę obecną rezygnują ze współpracy z sześcioma pracownikami zatrudnionymi na umowę zlecenie. Cieszyć się za to warto z nowych autobusów, które do przedsiębiorstwa mają trafić już na przełomie kwietnia i maja.


AUTOBUSY TUŻ, TUŻ…


Autobusy są aktualnie na linii produkcyjnej. Cztery z nich polakierowane znajdują się na linii montażu wyposażenia. Silniki zamówione przez firmę „SOLBUS” w przedsiębiorstwie „Cumminss” zostaną dostarczone do Solca w połowie kwietnia i od razu będą montowane. Zakład Komunikacji Miejskiej dostanie siedem nowych autobusów. Z użytku wycofane zostaną cztery najbardziej zdezelowane pojazdy, co znacznie poprawi bezpieczeństwo i wygodę pasażerów. Ruszyć ma również linia do Ogrodzieńca. 4 stycznia prezydent Zawiercia Ryszard Mach podpisał umowę z konsorcjum firm: Lider Trading sp. z o.o. oraz Blue Line sp. z o.o.


26 września minionego roku unieważnione zostało pierwsze postępowanie przetargowe. Zgłosiło się trzech oferentów (choć nie padają nazwy firm, to nieoficjalnie wiadomo, że swoją ofertę przedstawił Solbus, Autosan, firma GRAN). Cena najkorzystniejszej oferty przewyższała kwotę, którą zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Wyposażenie w biletomaty zwiększałoby koszt autobusu o 50 do 60 tysięcy złotych, dlatego zaproponowano bileterki, profesjonalne urządzenia fiskalne.


Do drugiego przetargu stanął między innymi AUTOSAN S.A. i VBI BUS POLSKA S.A.


Do Zawiercia trafi sześć dwunastometrowych autobusów (każdy będzie mieścił ponad 100 pasażerów) i jeden dziesięciometrowy (dla  90 pasażerów). Zaoferowana kwota wynosi 5.535.000,00 zł brutto. Projekt współfinansowany jest w 85 % ze środków unijnych.


BĘDĄ CIĘCIA, BO NIE WSZYSTKO SIĘ OPŁACA


- Obecnie ZKM monitoruje wszystkie linie autobusowe pod kątem korzystania z nich przez pasażerów w poszczególnych godzinach kursowania. Wszystkie kursy, które nie są atrakcyjne dla pasażerów będą zawieszane. Linie 5 i 8 są w trakcie dopracowywania tak zwanych kursów okrężnych z przesiadką w Kromołowie – mówi Marek Machelski dyrektor ZKM Zawiercie.


Nowe rozwiązanie planowane jest do wprowadzenia z początkiem maja. To wiąże się z kosztami takimi jak wymiana rozkładów, których jest tyle ile przystanków. - Obecnie prowadzimy działania mające na celu ograniczenie kosztów funkcjonowania zakładu, ale najważniejsze przy tym dla nas jest maksymalne obsłużenie pasażerów w godzinach dla nich odpowiednich. Tak więc nie przewidujemy rewolucyjnych zmian, a jedynie ich modyfikację, bo nieuzasadnione jest kursowanie na dziesięciokilometrowej trasie (w jedną stronę) autobusu przy tak zwanym napełnieniu dwuosobowym, czteroosobowym. Niedopuszczalne jest, aby ZKM wydawał pieniądze na kursy, które dawno przestały mieć rację bytu z uwagi na zbyt małą liczbę pasażerów – dodaje dyrektor.


REDUKCJA ZATRUDNIENIA, PRZYKRA KONIECZNOŚĆ


Nieprzewidywane są zwolnienia kierowców zatrudnionych w ZKM na etacie.


Obecnie kończą się podpisane do 31 marca umowy zlecenia z dziewięcioma kierowcami i ZKM nie przewiduje przedłużenia ich z sześcioma osobami.


- Prowadzimy aktualnie racjonalizację czasu pracy kierowców, co pozwoli nam na modyfikację godzin kursowania autobusów. Należy pamiętać, że ZKM zgodnie z wymogami projektu zakupu nowych autobusów w ubiegłym roku zatrudnił na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony czterech kierowców i dwóch mechaników. Na chwilę obecną na umowę zlecenie pozostanie jeden kierowca z uprawnieniami emerytalnymi. Jest to pracownik, który - można śmiało tak powiedzieć jest wizytówką zakładu i przykładem kierowcy wzorowego zarówno pod względem umiejętności, jak i zachowania wobec pasażerów – komentuje Machelski.


WSIADANIE PIERWSZYMI DRZWIAMI


Od 1 kwietnia do autobusów ZKM będzie trzeba wchodzić wyłącznie pierwszymi drzwiami, usytuowanymi obok kabiny kierowcy. To rozwiązanie ma przynieść dodatkowe oszczędności, bo kierowca może dokonywać kontroli dokumentów przewozu osób.


- Wykonywanie tych obowiązków nie stało dotąd na przeszkodzie w zatrudnianiu firmy zewnętrznej do kontrolowania pasażerów i nic w tym zakresie się nie zmieniło. ZKM robi wszystko, aby wyeliminować gapowiczów z korzystania z przewozów, gdyż takie zjawisko ma zasadniczy wpływ na końcowy efekt ekonomiczny. Dodam tylko, że wszystkie działania, jakie podejmuje obecnie kierownictwo z załogą ma na celu zrównoważenie przychodów z ponoszonymi kosztami – podsumowuje M. Machelski i dodaje, że zakład nie może pozwolić sobie na jazdę z jednym pasażerem. (mpp)


Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: kozaTreść komentarza: gdzie tu sprawiedliwość. bogaty ma przywileje, a co z biednymi ludźmiData dodania komentarza: 10.12.2025, 11:03Źródło komentarza: Prokuratura sprawdza, czy więzień Piotr K. jeździ samochodem na przepustkach. A ma dożywotni zakaz!Autor komentarza: salomonTreść komentarza: Problemem (wierzycieli) jest bardzo niska skuteczność komorników: https://pamietnikwindykatora.pl/skutecznosc-egzekucji-komorniczych-czy-bac-sie-komornika/ i najlepiej nie liczyć na komornika, tylko zabezpieczać zapłatę. Nie zawsze jest to możliwe, niestety. Dłużników wielu szkoda, ale wielu wierzycieli też, to często są ubodzy ludzie.Data dodania komentarza: 6.12.2025, 21:29Źródło komentarza: Zadłużenie komornicze – wszystko co należy wiedzieć o długach u komornika J Autor komentarza: Jarosław Mazanek, dziennikarzTreść komentarza: Jeżeli mamy przewidywać co będzie dalej, to jest dość oczywiste, że Minister Klimatu i Środowiska odrzuci sprzeciw stowarzyszenia. Jako dziennikarz brałem udział w konferencji na Stadionie Śląskim w temacie szans na rozwój przysłu zbrojeniowego w woj. śląskim w alternatywie do górnictwa węgla. Miałem tam okazję mówi o tym, jak dużą szansą dla północnej części województwa są złoża w Myszkowie, Porębie i Łazach, również dla celów niezależności surowcowej, w surowcach stategicznych. Lej depresyjny w Myszkowie nie wystąpi a w Zawierciu, choć przyszła kopalnia może wymagać odwadniania, to nie w takim stopniu jak Pomorzany w Bukownie. Supełnie inna stuktura geologiczna. Trzeba mieć trochę zaufania do wiedzy polskich specjalistów: geologów, hydrologów i górników. Czy znajdą pracę rórnicy z Myszkowa i Zawiercia? Na pewno tak. Albo z podmyszkowskich wiosek, z Kroczyc, Irządz, ci którzy kiedyś się wyprowadzili do Dąbrowy Górniczej zaczną wracać. Kopalnie to projekty na 100 lat. Myszków i Zawiercie zystają taki bodziec rozwojowy , że dziś niesprzedawalne i tanie mieszkania będą pożądane, a ceny wzrosną. Jak do redakcji przychodzą mieszkańcy z ogłoszeniami, i narzekają, że nie mogą sprzedać mieszkania, "nie ma komu" to im się aż oczy zapalają jak słyszą o szansach na kopalnie (nawet dwie!)Data dodania komentarza: 17.11.2025, 13:34Źródło komentarza: STOWARZYSZENIE O NIEJASNYM FINANSOWANIU JUŻ PROTESTUJE PRZECIWKO KONCESJI DLA RATHDOWNEYAutor komentarza: podpisTreść komentarza: i bardzo dobrze, cynk i ołów to straszny syf i zatrucie okolicy odpady poflotacyjne gorsze nawet niż w przypadku miedzi i srebra. Pół biedy jakby to był więgiel kamienny. Pan rekaktor jest od lat zakochany w kopaniu pod ziemią i zniszczeniu zasobów wodnych pod Zawierciem i Myszkowem. W ostatnich latach szczególnie dużo mówi sięo suszy hydrologicznej, to na dodatek ryjąc w ziemi mamy sobie ten problem powiększać? Przecież jest tyle innych możliwości rozwoju zaawansowanego przemysłu na powierzchni, który też daje "bogactwo". Albo, iluż to "górników" z Zawiercia i Myszkowa dostanie pracę?Data dodania komentarza: 17.11.2025, 10:26Źródło komentarza: STOWARZYSZENIE O NIEJASNYM FINANSOWANIU JUŻ PROTESTUJE PRZECIWKO KONCESJI DLA RATHDOWNEYAutor komentarza: RadosławTreść komentarza: Radny Janoska nie pobiera diety z tytułu wykonywanych obowiązków ze starostwa, podobnie było kiedy był radnym w MiG Ogrodzieniec. Proszę sprawdzić. Warto byłoby zamieścić taką istotną informację, ponieważ jest to ewenement na skalę krajową.Data dodania komentarza: 16.11.2025, 16:19Źródło komentarza: PENSJA STAROSTY „BEZ ZMIAN”? NIE DO KOŃCA. DOSTANIE 1000 ZŁ WIĘCEJ. RADNI PRZYJĘLI UCHWAŁĘ „REGULACYJNĄ”Autor komentarza: samuelTreść komentarza: cynk i ołów, najgorsza kopalnia jeśli powstanie, współczucia dla Zawiercia i okolic.Data dodania komentarza: 7.11.2025, 13:20Źródło komentarza: Polski Rząd przedłuża koncesję na badanie złóż cynku i ołowiu dla Rathdowney!
Reklama
Reklama
Reklama