Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
poniedziałek, 15 grudnia 2025 15:51
Przeczytaj!
Reklama
Reklama
Reklama

SZYKUJĄ SIĘ ZMIANY NA KOLEI

(Łazy, Zawiercie, Myszków) Od 1 października cała trasa Częstochowa - Gliwice będzie obsługiwana przez nowego przewoźnika -Koleje Śląskie. Jego właścicielem jest Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego.
Podziel się
Oceń

(Łazy, Zawiercie, Myszków) Od 1 października cała trasa Częstochowa - Gliwice będzie obsługiwana przez nowego przewoźnika -Koleje Śląskie. Jego właścicielem jest Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego.

 

Przewozy Regionalne nie będą w Łazach prowadzić już kasy biletowej. Z początkiem nowego miesiąca przez to miasto mają kursować tylko dwa pociągi PR: codzienny „Orlik” - interRegio relacji Częstochowa - Kraków – Częstochowa, a w weekendy „Czantoria” relacji Częstochowa - Wisła - Częstochowa.

 

Koleje Śląskie sp. z o.o. zostały powołane do życia na mocy uchwały Sejmiku Województwa Śląskiego w lutym 2010 roku. Akt założycielski spółki podpisano 8 kwietnia 2010 roku. Trzon floty stanowić mają pojazdy EN75 „FLIRT” oraz EN76 „ELF”.

 

- Czyniliśmy zdecydowane starania w porozumieniu z PKP Cargo, aby na terenie lokomotywowni w Łazach stacjonowały nowoczesne składy kolejowe Kolei Śląskich, gdzie będą one również czyszczone i uzupełniane zapasamy wody. Doprowadziliśmy do kilku trójstronnych spotkań i wszystko wskazuje na to, że Koleje Śląskie sp. z o.o. będą odstawiać swoje składy na bocznicę. Ponadto, jeśli się okaże, że spełnimy wszystkie warunki dotyczące infrastruktury, które narzucił producent PESA Bydgoszcz, to jest szansa, że Elfy będą także serwisowane w czasie gwarancji w Łazach – zapowiadał wiosną tego roku Maciej Kaczyński burmistrz Łaz.

 

Nowy rozkład jazdy będzie obowiązywał od 1 października do 10 grudnia 2011 roku. Od poniedziałku do piątku Koleje Śląskie uruchomią pomiędzy Gliwicami i Częstochową średnio 84 połączenia. W weekendy będzie ich 42. W soboty i niedziele będą kursowały dwa przyspieszone pociągi do Wisły Głębce: „Wisełka” oraz „Stożek”.

 

Jak zapewniają władze KŚ nowy przewoźnik uruchomi podobną ilość pociągów, co Przewozy Regionalne. Połączenia będą obsługiwane przez tabor złożony z ośmiu elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) ELF, trzy EZT typu FLIRT, dwa typu EN57KM oraz dwa składy złożone z wagonów przedziałowych drugiej klasy i lokomotywy elektrycznej.

 

ZMIENI SIĘ KOMFORT JAZDY

 

Ceny biletów Kolei Śląskich będą nieco tańsze od proponowanych obecnie przez Przewozy Regionalne. Jak podają KŚ najtańszy jednorazowy bilet, który pozwoli na odbycie podróży do pięciu kilometrów, kosztował będzie 2,80 zł, a jednorazowy normalny bilet Kolei Śląskich z Gliwic do Częstochowy będzie kosztował 19 zł. Na 11 wybranych liniach (L11–17, L61–64) będą obowiązywały specjalne ceny. Bilety liniowe jednorazowe w aglomeracji śląskiej (taryfy TL 1–4) są ważne przez 120 minut, natomiast w pociągach kursujących do Wisły (taryfy TL 5–8) przez 240 minut.

 

Bilet „SilesiaWeekend”, bilet „Rodzinny”, bilet dla dzieci i młodzież do 26 roku życia, bilet „SENIOR 65+” – to tylko niektóre z proponowanych dodatkowo cennikowych ulepszeń.

 

Zmieni się komfort jazdy. Dynamikę pojazdu, czyli wszystkie możliwe sposoby hamowania (w szczególności te nagłe) sprawdzili na własnej skórze 19 maja uczestnicy jazdy testowej nowego Elfa EN76 numer 003.

 

Na trasie Katowice – Włoszczowa Północ pociąg osiągał prędkość 160 km/h na godzinę. Już wtedy istniały plany, by tego typu flagowe składy kolejowe Kolei Śląskich nie tylko stacjonowały w Łazach, ale by powstało tu także zaplecze techniczne dla nowoczesnych pojazdów.

 

W wersji bazowej ELF może poruszać się z prędkością eksploatacyjną 160 km/h. Wybrane konfiguracje mogą być przystosowane do jazdy z prędkością 190 km/h lub 130 km/h. Maksymalna ilość pasażerów na pokładzie wynosi 450 osób. Uruchomienie tego typu pojazdów nie jest takie proste, bo żeby nimi jeździć trzeba mieć załogę, która jest przeszkolona.

 

SPRZEDAŻ BILETÓW

 

Od 1 października Koleje Śląskie wprowadzą własną sieć sprzedaży biletów (będzie je można kupić także przy pomocy telefonu komórkowego w ramach systemu CallPay).

 

Ruszy siedem kas biletowych w budynkach dworców (Częstochowa ul. Piłsudskiego, Poraj, Łazy, Będzin Miasto, Sosnowiec Główny, Chorzów Batory, Zabrze), cztery własne kontenery kasowe (Gliwice, Katowice ul. Konopnickiej i pl. Oddziałów Młodzieży Powstańczej oraz Dąbrowa Górnicza) oraz dwa kontenery dzierżawione od innych przewoźników (stacje Myszków i Zawiercie).

 

Biletomaty zainstalowane zostaną na stacjach Częstochowa, Częstochowa Raków, Myszków, Zawiercie, Łazy, Dąbrowa Górnicza Ząbkowice, Dąbrowa Górnicza, Sosnowiec Główny, Katowice, Chorzów Batory, Ruda Chebzie, Ruda Śląska, Zabrze, Gliwice. Bilet będzie można kupić również w pociągu u konduktora.

 

Po negocjacjach z Przewozami Regionalnymi zakończono również rozmowy na temat wzajemnego honorowania biletów.

 

- 15 sierpnia uruchomiliśmy pierwszy pociąg pasażerski, który przewiózł pielgrzymów do Częstochowy z Gliwic i powrócił szczęśliwie do Gliwic. 17 września uruchomiliśmy pierwsze pociągi relacji Łazy-Wisła Głębce- Łazy – mówi Marek Worach prezes Kolei Śląskich.

Więcej: na www.kolejeslaskie.com (mpp)


Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: kozaTreść komentarza: gdzie tu sprawiedliwość. bogaty ma przywileje, a co z biednymi ludźmiData dodania komentarza: 10.12.2025, 11:03Źródło komentarza: Prokuratura sprawdza, czy więzień Piotr K. jeździ samochodem na przepustkach. A ma dożywotni zakaz!Autor komentarza: salomonTreść komentarza: Problemem (wierzycieli) jest bardzo niska skuteczność komorników: https://pamietnikwindykatora.pl/skutecznosc-egzekucji-komorniczych-czy-bac-sie-komornika/ i najlepiej nie liczyć na komornika, tylko zabezpieczać zapłatę. Nie zawsze jest to możliwe, niestety. Dłużników wielu szkoda, ale wielu wierzycieli też, to często są ubodzy ludzie.Data dodania komentarza: 6.12.2025, 21:29Źródło komentarza: Zadłużenie komornicze – wszystko co należy wiedzieć o długach u komornika J Autor komentarza: Jarosław Mazanek, dziennikarzTreść komentarza: Jeżeli mamy przewidywać co będzie dalej, to jest dość oczywiste, że Minister Klimatu i Środowiska odrzuci sprzeciw stowarzyszenia. Jako dziennikarz brałem udział w konferencji na Stadionie Śląskim w temacie szans na rozwój przysłu zbrojeniowego w woj. śląskim w alternatywie do górnictwa węgla. Miałem tam okazję mówi o tym, jak dużą szansą dla północnej części województwa są złoża w Myszkowie, Porębie i Łazach, również dla celów niezależności surowcowej, w surowcach stategicznych. Lej depresyjny w Myszkowie nie wystąpi a w Zawierciu, choć przyszła kopalnia może wymagać odwadniania, to nie w takim stopniu jak Pomorzany w Bukownie. Supełnie inna stuktura geologiczna. Trzeba mieć trochę zaufania do wiedzy polskich specjalistów: geologów, hydrologów i górników. Czy znajdą pracę rórnicy z Myszkowa i Zawiercia? Na pewno tak. Albo z podmyszkowskich wiosek, z Kroczyc, Irządz, ci którzy kiedyś się wyprowadzili do Dąbrowy Górniczej zaczną wracać. Kopalnie to projekty na 100 lat. Myszków i Zawiercie zystają taki bodziec rozwojowy , że dziś niesprzedawalne i tanie mieszkania będą pożądane, a ceny wzrosną. Jak do redakcji przychodzą mieszkańcy z ogłoszeniami, i narzekają, że nie mogą sprzedać mieszkania, "nie ma komu" to im się aż oczy zapalają jak słyszą o szansach na kopalnie (nawet dwie!)Data dodania komentarza: 17.11.2025, 13:34Źródło komentarza: STOWARZYSZENIE O NIEJASNYM FINANSOWANIU JUŻ PROTESTUJE PRZECIWKO KONCESJI DLA RATHDOWNEYAutor komentarza: podpisTreść komentarza: i bardzo dobrze, cynk i ołów to straszny syf i zatrucie okolicy odpady poflotacyjne gorsze nawet niż w przypadku miedzi i srebra. Pół biedy jakby to był więgiel kamienny. Pan rekaktor jest od lat zakochany w kopaniu pod ziemią i zniszczeniu zasobów wodnych pod Zawierciem i Myszkowem. W ostatnich latach szczególnie dużo mówi sięo suszy hydrologicznej, to na dodatek ryjąc w ziemi mamy sobie ten problem powiększać? Przecież jest tyle innych możliwości rozwoju zaawansowanego przemysłu na powierzchni, który też daje "bogactwo". Albo, iluż to "górników" z Zawiercia i Myszkowa dostanie pracę?Data dodania komentarza: 17.11.2025, 10:26Źródło komentarza: STOWARZYSZENIE O NIEJASNYM FINANSOWANIU JUŻ PROTESTUJE PRZECIWKO KONCESJI DLA RATHDOWNEYAutor komentarza: RadosławTreść komentarza: Radny Janoska nie pobiera diety z tytułu wykonywanych obowiązków ze starostwa, podobnie było kiedy był radnym w MiG Ogrodzieniec. Proszę sprawdzić. Warto byłoby zamieścić taką istotną informację, ponieważ jest to ewenement na skalę krajową.Data dodania komentarza: 16.11.2025, 16:19Źródło komentarza: PENSJA STAROSTY „BEZ ZMIAN”? NIE DO KOŃCA. DOSTANIE 1000 ZŁ WIĘCEJ. RADNI PRZYJĘLI UCHWAŁĘ „REGULACYJNĄ”Autor komentarza: samuelTreść komentarza: cynk i ołów, najgorsza kopalnia jeśli powstanie, współczucia dla Zawiercia i okolic.Data dodania komentarza: 7.11.2025, 13:20Źródło komentarza: Polski Rząd przedłuża koncesję na badanie złóż cynku i ołowiu dla Rathdowney!
Reklama
Reklama
Reklama