Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
poniedziałek, 15 grudnia 2025 15:53
Przeczytaj!
Reklama
Reklama
Reklama

SZUKAJĄ KOMPROMISOWEGO ROZWIĄZANIA

(Łazy, Sosnowiec) W 35 numerze KZ pisaliśmy o tym, że środowisko lokalne w Łazach jest oburzone uchwałą zarządu PKP Cargo S.A. Na jej mocy zabytkowy parowóz, który do tej pory był symbolem gminy ma zostać przekazany w formie darowizny na rzecz Urzędu Miasta w Sosnowcu. Obecnie właściciel maszyny szuka kompromisowego rozwiązania całej sprawy. Jeśli uda się znaleźć podobną lokomotywę, w podobnym stanie – być może PKP Cargo odstąpi od pomysłu. Jeszcze nie czas mówić o pełnej wygranej, ale godny podziwu upór łazowian przyniósł już pierwsze rezultaty.
Podziel się
Oceń

(Łazy, Sosnowiec) W 35 numerze KZ pisaliśmy o tym, że środowisko lokalne w Łazach jest oburzone uchwałą zarządu PKP Cargo S.A. Na jej mocy zabytkowy parowóz, który do tej pory był symbolem gminy ma zostać przekazany w formie darowizny na rzecz Urzędu Miasta w Sosnowcu. Obecnie właściciel maszyny szuka kompromisowego rozwiązania całej sprawy. Jeśli uda się znaleźć podobną lokomotywę, w podobnym stanie – być może PKP Cargo odstąpi od pomysłu. Jeszcze nie czas mówić o pełnej wygranej, ale godny podziwu upór łazowian przyniósł już pierwsze rezultaty.

 

Historyczny parowóz Ty45-421 został wyprodukowany w 1950 roku. Producentem pojazdu była pierwsza fabryka lokomotyw w Polsce, Chrzanów. To zmodernizowana wersja wyposażona w stoker, który służy do automatycznego podawania węgla lub drewna. Obecnie parowóz jest zlokalizowany w pobliżu zabytkowej wieży ciśnień.

 

Łazy, czyli „Miasto Kolejarzy” od zawsze związane było z węzłem kolejowym, dzięki któremu się rozwijało. Choć duma i perła techniki na trwałe wpisała się do świadomości i serc łazowskich kolejarzy i okolicznych mieszkańców teraz ma zostać oddana do Sosnowca, dla którego parowóz nie wiąże się co prawda z sentymentem, ale może być dobrym sposobem na…reklamę!

 

- Chcemy poczekać na ostateczną decyzję PKP Cargo i na to aż uchwała trafi na posiedzenie rady nadzorczej. Nikt nie przypuszczał, że wywołamy burzę. Nie spodziewaliśmy się takiej reakcji ze strony mieszkańców i władz Łaz. Prowadziliśmy rozmowy także z innymi właścicielami podobnych parowozów. Nie chciałbym, by lokomotywa stała się zarzewiem kłótni pomiędzy Łazami, a Sosnowcem. Jest mi przykro, bo sam jestem miłośnikiem kolei. Kocioł parowozu wykonano przecież w Sosnowcu (Zakłady Budowy Urządzeń Kotlarsko-Mechanicznych, zakład nr 1 Sosnowiec- przyp. red.). Jeśli będzie decyzja o pozostawieniu lokomotywy w Łazach, to się z nią zgodzimy. Wyrażamy jednak chęć dalszej współpracy z PKP Cargo w poszukiwaniu innego parowozu – mówi Przemysław Wacławczyk sosnowiecki miejski plastyk i pomysłodawca sprowadzenia maszyny z Łaz.

 

Gmina Łazy zawnioskowała już o zmianę decyzji i przekazanie w formie darowizny parowozu. Lokomotywa została odnowiona w czynie społecznym przy sporym udziale pracowników węzła Łazy i uczniów Zespołu Szkół Kolejowych w Łazach. Wspomnienia z lat świetności Ty45-421 są ciągle żywe, bo w Łazach ciągle są obecni maszyniści, którzy jeździli zabytkiem. Gmina otrzymała także środki z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013 na rewitalizację centrum. Obejmie ona budynek dworca kolejowego wraz z zagospodarowaniem terenu wokół obiektu, obszar palcu dworcowego wraz z ulicą Dworcową, plac przed biblioteką przy ulicy Kościuszki, fragment ulicy Kościuszki od dworca PKP do ulicy Wiejskiej. Wskazany plac przed dworcem kolejowym będzie pełnił funkcję nie tylko komunikacyjną, ale przede wszystkim rekreacyjną i społeczną. Modernizacja budynku dworca polegać będzie na kompleksowej termomodernizacji obiektu wraz ze zmianą sposobu użytkowania i przeznaczeniem części pomieszczeń na Izbę Pamięci oraz Punkt Informacji Turystycznej. W ramach izby parowóz, jako swoisty pomnik techniki ma być odpowiednio wyeksponowany.

 

- Czynimy starania, by sprawę załatwić polubownie. Chcemy znaleźć podobny parowóz dla Sosnowca – przekonuje Piotr Apanowicz rzecznik spółki.

 

Tak, czy siak łazowian nikt o zdanie nie pytał, bo rozmowy toczyły się jedynie z PKP Cargo.

Monika Polak-Pałęga

 


Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: kozaTreść komentarza: gdzie tu sprawiedliwość. bogaty ma przywileje, a co z biednymi ludźmiData dodania komentarza: 10.12.2025, 11:03Źródło komentarza: Prokuratura sprawdza, czy więzień Piotr K. jeździ samochodem na przepustkach. A ma dożywotni zakaz!Autor komentarza: salomonTreść komentarza: Problemem (wierzycieli) jest bardzo niska skuteczność komorników: https://pamietnikwindykatora.pl/skutecznosc-egzekucji-komorniczych-czy-bac-sie-komornika/ i najlepiej nie liczyć na komornika, tylko zabezpieczać zapłatę. Nie zawsze jest to możliwe, niestety. Dłużników wielu szkoda, ale wielu wierzycieli też, to często są ubodzy ludzie.Data dodania komentarza: 6.12.2025, 21:29Źródło komentarza: Zadłużenie komornicze – wszystko co należy wiedzieć o długach u komornika J Autor komentarza: Jarosław Mazanek, dziennikarzTreść komentarza: Jeżeli mamy przewidywać co będzie dalej, to jest dość oczywiste, że Minister Klimatu i Środowiska odrzuci sprzeciw stowarzyszenia. Jako dziennikarz brałem udział w konferencji na Stadionie Śląskim w temacie szans na rozwój przysłu zbrojeniowego w woj. śląskim w alternatywie do górnictwa węgla. Miałem tam okazję mówi o tym, jak dużą szansą dla północnej części województwa są złoża w Myszkowie, Porębie i Łazach, również dla celów niezależności surowcowej, w surowcach stategicznych. Lej depresyjny w Myszkowie nie wystąpi a w Zawierciu, choć przyszła kopalnia może wymagać odwadniania, to nie w takim stopniu jak Pomorzany w Bukownie. Supełnie inna stuktura geologiczna. Trzeba mieć trochę zaufania do wiedzy polskich specjalistów: geologów, hydrologów i górników. Czy znajdą pracę rórnicy z Myszkowa i Zawiercia? Na pewno tak. Albo z podmyszkowskich wiosek, z Kroczyc, Irządz, ci którzy kiedyś się wyprowadzili do Dąbrowy Górniczej zaczną wracać. Kopalnie to projekty na 100 lat. Myszków i Zawiercie zystają taki bodziec rozwojowy , że dziś niesprzedawalne i tanie mieszkania będą pożądane, a ceny wzrosną. Jak do redakcji przychodzą mieszkańcy z ogłoszeniami, i narzekają, że nie mogą sprzedać mieszkania, "nie ma komu" to im się aż oczy zapalają jak słyszą o szansach na kopalnie (nawet dwie!)Data dodania komentarza: 17.11.2025, 13:34Źródło komentarza: STOWARZYSZENIE O NIEJASNYM FINANSOWANIU JUŻ PROTESTUJE PRZECIWKO KONCESJI DLA RATHDOWNEYAutor komentarza: podpisTreść komentarza: i bardzo dobrze, cynk i ołów to straszny syf i zatrucie okolicy odpady poflotacyjne gorsze nawet niż w przypadku miedzi i srebra. Pół biedy jakby to był więgiel kamienny. Pan rekaktor jest od lat zakochany w kopaniu pod ziemią i zniszczeniu zasobów wodnych pod Zawierciem i Myszkowem. W ostatnich latach szczególnie dużo mówi sięo suszy hydrologicznej, to na dodatek ryjąc w ziemi mamy sobie ten problem powiększać? Przecież jest tyle innych możliwości rozwoju zaawansowanego przemysłu na powierzchni, który też daje "bogactwo". Albo, iluż to "górników" z Zawiercia i Myszkowa dostanie pracę?Data dodania komentarza: 17.11.2025, 10:26Źródło komentarza: STOWARZYSZENIE O NIEJASNYM FINANSOWANIU JUŻ PROTESTUJE PRZECIWKO KONCESJI DLA RATHDOWNEYAutor komentarza: RadosławTreść komentarza: Radny Janoska nie pobiera diety z tytułu wykonywanych obowiązków ze starostwa, podobnie było kiedy był radnym w MiG Ogrodzieniec. Proszę sprawdzić. Warto byłoby zamieścić taką istotną informację, ponieważ jest to ewenement na skalę krajową.Data dodania komentarza: 16.11.2025, 16:19Źródło komentarza: PENSJA STAROSTY „BEZ ZMIAN”? NIE DO KOŃCA. DOSTANIE 1000 ZŁ WIĘCEJ. RADNI PRZYJĘLI UCHWAŁĘ „REGULACYJNĄ”Autor komentarza: samuelTreść komentarza: cynk i ołów, najgorsza kopalnia jeśli powstanie, współczucia dla Zawiercia i okolic.Data dodania komentarza: 7.11.2025, 13:20Źródło komentarza: Polski Rząd przedłuża koncesję na badanie złóż cynku i ołowiu dla Rathdowney!
Reklama
Reklama
Reklama