Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 5 grudnia 2025 09:59
Przeczytaj!
Reklama
Reklama

Od 1 czerwca zmiany w przepisach ruchu drogowego – co powinien wiedzieć każdy pieszy i kierowca

Drodzy kierowcy i piesi z dniem 1 czerwca 2021r., w życie wchodzi nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym, która dla Was przynosi spore zmiany i ma – przynajmniej w teorii – zwiększyć ochronę pieszych. Nowelizacja obejmuje nie tylko kwestię pierwszeństwa pieszych m.in. konieczność przepuszczania ich gdy wchodzą na przejście ale również prędkość samochodów w terenie zabudowanym po zmroku czy chociażby odległości pomiędzy pojazdami na drogach ekspresowych i autostradach.
Podziel się
Oceń

Ministerstwo Infrastruktury informuje, że zwiększona ochrona pieszego zostanie osiągnięta przez nałożenie dodatkowych obowiązków na kierujących. Najprawdopodobniej impulsem do zmian stał się tragiczny wypadek na ulicy Sokratesa w Warszawie (październik 2020r.), gdzie na pasach zginął ojciec rodziny, potrącony przez rozpędzony do ponad 100 km/h samochód.

Nowe przepisy obligują kierującego do zachowania szczególnej ostrożności, ustąpienia pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu, jak i wchodzącemu na nie. Przepisy nie precyzują jednak dokładnie, kogo należy uznać za wchodzącego na przejście, tzn. w jakiej odległości od "zebry" musi on się znajdować. Na podstawie ustawy z dnia 25 lutego 2021 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym brzmieniem od 1 czerwca 2021r., art. 26 pkt 1 stanowi ”Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście, z zastrzeżeniem ust. 1a.” (pkt 1a dotyczy kierującego tramwajem). Co istotne, przepisy dotyczące pierwszeństwa nie zmieniają się w odniesieniu do rowerzystów korzystających z przejazdów rowerowych wydzielonych obok przejść dla pieszych. Tu w mocy pozostaje art 27, ustawy z dnia 25 lutego 2021 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym brzmieniem od 1 czerwca 2021r. stanowiący, że: "Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe". Pierwszeństwa nie mają więc rowerzyści wjeżdżający na jezdnię. Za nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na pasy kierowca pojazdu może zostać ukarany mandatem w wysokości 350 zł i 6 punktami karnymi. To taka sama kara jak w przypadku nieustąpienia pierwszeństwa osobie, która już znajduje się na przejściu dla pieszych. W sytuacji, gdy w pobliżu przejścia lub na pasach są ludzie, już samo zaniechanie zwolnienia tempa jazdy może zostać potraktowane jako wykroczenie. Jak informuje policja, ze względu na fakt, że taki czyn nie jest ujęty w aktualnej wersji taryfikatora, kierowcy muszą liczyć się z karą w postaci mandatu od 20 do 500 zł.

Nowelizacja ustawy nakłada również obowiązki na pieszych. Regulacje zabraniają pieszemu korzystania w trakcie wchodzenia na jezdnię lub torowisko z telefonów komórkowych oraz innych urządzeń zaburzających prawidłową percepcję, zwłaszcza wzrokową. Chodzi o to, by mogli oni ocenić możliwość bezpiecznego wejścia na jezdnię. W mojej ocenie jest to bardzo trafna zmiana ponieważ, któremu z Nas kierowców nie zdarzyła się sytuacja w, której zapatrzony w telefon pieszy nagle zupełnie nie oczekiwanie przechodzi przez przejście, kompletnie nie zwracając uwagi na uczestniczące w ruchu drogowym samochody. Ustawa z dnia 25 lutego 2021 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym brzmieniem od 1 czerwca 2021r., art. 14 „zabrania się: (dodano Pkt. 8) korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko, w tym również podczas wchodzenia lub przechodzenia przez przejście dla pieszych – w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych”. Nowe przepisy w ocenie wielu osób robią z pieszych „święte krowy” nic jednak mylnego. Aktualnie podczas korzystania z przejścia dla pieszych, pieszy np. zapatrzony w telefon, można otrzymać mandat wynoszący tyle, ile za łamanie prawa drogowego dostają kierowcy co oznacza, że pieszy po stwierdzenia wykroczenia przez policję otrzyma mandat w wysokości od 20 do 500 zł.

Nowością jest również potocznie nazywana „jazda na zderzaku”. Zdaniem policji niedostosowanie prędkości do warunków ruchu i zachowanie zbyt małej odległości to główne przyczyny wypadków na autostradach. Gdy dochodzi do sytuacji awaryjnej, w praktyce nie kierowca samochodu ma szans na szybką reakcję. Zaproponowano więc, by na autostradach i drogach ekspresowych bezpieczna odległość pomiędzy pojazdami wynosiła połowę aktualnej prędkości w metrach. Oznacza to, że jadąc 120 km/h na autostradzie, od poprzedzającego auta musimy jechać w odległości co najmniej 60 metrów (chyba że wyprzedzamy/ rozpoczynamy manewr wyprzedzania). Ustawa z dnia 25 lutego 2021 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym brzmieniem od 1 czerwca 2021r., art. 3 „Kierujący pojazdem podczas przejazdu autostradą i drogą ekspresową jest obowiązany zachować minimalny odstęp między pojazdem, którym kieruje, a pojazdem jadącym przed nim na tym samym pasie ruchu. Odstęp ten wyrażony w metrach określa się jako nie mniejszy niż połowa liczby określającej prędkość pojazdu, którym porusza się kierujący, wyrażonej w kilometrach na godzinę. Przepisu tego nie stosuje się podczas manewru wyprzedzania”. Mundurowi będą więc mieli możliwość ukarania kierowcy mandatem w wysokości od 20 do 500 zł. Problemem będzie jednak to, jak to zrobić. Jednakże laserowe mierniki nie mają legalizacji w tej materii i nie mogą być używane do mierzenia odległości. Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad również nie dysponuje odpowiednim sprzętem. W przypadku tego zapisu nie ma określonego taryfikatora, stąd też mandaty mogą wynieść od 20 do nawet 500 zł. Informacja ta budzi nie mijające wątpliwości w jaki sposób policja ustali czy poruszające się pojazdy zachowały bezpieczną odległość od siebie. Do udowodnienia winy będą jednak musieli być powoływani biegli, bo odstęp powinien być adekwatny do prędkości, co oznacza, że trzeba będzie ustalić obydwie te wartości.

Należy również zauważyć, że zmianie uległa prędkość jazdy w terenie zabudowanym – niezależnie od pory dnia jak to było do dnia 1 czerwca 2021r. Do tego dnia Polska była jedynym krajem w Unii Europejskiej, w którym dopuszczalna maksymalna prędkość w terenie zabudowanym zależała od pory dnia. Teraz prędkość została zrównana i wynosi ona 50 km/h. Ustawa z dnia 25 lutego 2021 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym brzmieniem od 1 czerwca 2021r., art. 4 pkt 1 „Prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów na obszarze zabudowanym wynosi 50 km/h, z zastrzeżeniem ust. 2.”,

Nowelizacja przepisów, która weszła w życie 1 czerwca 2021 r., ma zapewne zapewnić wzrost bezpieczeństwa na drogach jak i przejściach dla pieszych. Oby tak się stało.


adwokat Monika Kumor

tel: 512853985


Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
J Autor komentarza: Jarosław Mazanek, dziennikarzTreść komentarza: Jeżeli mamy przewidywać co będzie dalej, to jest dość oczywiste, że Minister Klimatu i Środowiska odrzuci sprzeciw stowarzyszenia. Jako dziennikarz brałem udział w konferencji na Stadionie Śląskim w temacie szans na rozwój przysłu zbrojeniowego w woj. śląskim w alternatywie do górnictwa węgla. Miałem tam okazję mówi o tym, jak dużą szansą dla północnej części województwa są złoża w Myszkowie, Porębie i Łazach, również dla celów niezależności surowcowej, w surowcach stategicznych. Lej depresyjny w Myszkowie nie wystąpi a w Zawierciu, choć przyszła kopalnia może wymagać odwadniania, to nie w takim stopniu jak Pomorzany w Bukownie. Supełnie inna stuktura geologiczna. Trzeba mieć trochę zaufania do wiedzy polskich specjalistów: geologów, hydrologów i górników. Czy znajdą pracę rórnicy z Myszkowa i Zawiercia? Na pewno tak. Albo z podmyszkowskich wiosek, z Kroczyc, Irządz, ci którzy kiedyś się wyprowadzili do Dąbrowy Górniczej zaczną wracać. Kopalnie to projekty na 100 lat. Myszków i Zawiercie zystają taki bodziec rozwojowy , że dziś niesprzedawalne i tanie mieszkania będą pożądane, a ceny wzrosną. Jak do redakcji przychodzą mieszkańcy z ogłoszeniami, i narzekają, że nie mogą sprzedać mieszkania, "nie ma komu" to im się aż oczy zapalają jak słyszą o szansach na kopalnie (nawet dwie!)Data dodania komentarza: 17.11.2025, 13:34Źródło komentarza: STOWARZYSZENIE O NIEJASNYM FINANSOWANIU JUŻ PROTESTUJE PRZECIWKO KONCESJI DLA RATHDOWNEYAutor komentarza: podpisTreść komentarza: i bardzo dobrze, cynk i ołów to straszny syf i zatrucie okolicy odpady poflotacyjne gorsze nawet niż w przypadku miedzi i srebra. Pół biedy jakby to był więgiel kamienny. Pan rekaktor jest od lat zakochany w kopaniu pod ziemią i zniszczeniu zasobów wodnych pod Zawierciem i Myszkowem. W ostatnich latach szczególnie dużo mówi sięo suszy hydrologicznej, to na dodatek ryjąc w ziemi mamy sobie ten problem powiększać? Przecież jest tyle innych możliwości rozwoju zaawansowanego przemysłu na powierzchni, który też daje "bogactwo". Albo, iluż to "górników" z Zawiercia i Myszkowa dostanie pracę?Data dodania komentarza: 17.11.2025, 10:26Źródło komentarza: STOWARZYSZENIE O NIEJASNYM FINANSOWANIU JUŻ PROTESTUJE PRZECIWKO KONCESJI DLA RATHDOWNEYAutor komentarza: RadosławTreść komentarza: Radny Janoska nie pobiera diety z tytułu wykonywanych obowiązków ze starostwa, podobnie było kiedy był radnym w MiG Ogrodzieniec. Proszę sprawdzić. Warto byłoby zamieścić taką istotną informację, ponieważ jest to ewenement na skalę krajową.Data dodania komentarza: 16.11.2025, 16:19Źródło komentarza: PENSJA STAROSTY „BEZ ZMIAN”? NIE DO KOŃCA. DOSTANIE 1000 ZŁ WIĘCEJ. RADNI PRZYJĘLI UCHWAŁĘ „REGULACYJNĄ”Autor komentarza: samuelTreść komentarza: cynk i ołów, najgorsza kopalnia jeśli powstanie, współczucia dla Zawiercia i okolic.Data dodania komentarza: 7.11.2025, 13:20Źródło komentarza: Polski Rząd przedłuża koncesję na badanie złóż cynku i ołowiu dla Rathdowney!Autor komentarza: Zdzichu z PKSTreść komentarza: Jorg nauczyciel w zawodówce z tytułem dr medycyny 😂😂😂😂Ludzie są tak durni, że słów brak 🤭Data dodania komentarza: 4.10.2025, 19:18Źródło komentarza: Dr Katarzyna Dewor odchodzi ze szpitala. Wybrała emeryturęAutor komentarza: uskiTreść komentarza: Bzdura .. redaktor nie wie o czy pisze ...Data dodania komentarza: 3.10.2025, 04:50Źródło komentarza: POLICJANTKA PREPAROWAŁA ZARZUT DEMORALIZACJI? WCZEŚNIEJ MIAŁA POBIĆ UCZNIA SZKOŁY W KROCZYCACH!
Reklama
Reklama
Reklama