NOWE STAWKI OPŁAT ZA ŚMIECI WE WŁODOWICACH

  • 04.01.2019, 12:20
  • Tomasz Urbański
(Włodowice) Na sesji 11 grudnia radni Włodowic podjęli uchwałę dotyczącą zmian stawek opłat „śmieciowych”. Teraz przykładowo miesięczna stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (w zależności od liczby mieszkańców) zamieszkujących nieruchomość w zabudowie budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi będzie wynosiła 14,40 zł od gospodarstwa domowego w przypadku, gdy gospodarstwo zamieszkuje jedna osoba. Oczywiście stawka taka dotyczy sytuacji, gdy śmieci są zbierane i odbierane w sposób selektywny. Dla porównania w uchwale z 2014 roku opłata ta wynosiła 9,60 zł.

(Włodowice) Na sesji 11 grudnia radni Włodowic podjęli uchwałę dotyczącą zmian stawek opłat „śmieciowych”. Teraz przykładowo miesięczna stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (w zależności od liczby mieszkańców) zamieszkujących nieruchomość w zabudowie budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi będzie wynosiła 14,40 zł od gospodarstwa domowego w przypadku, gdy gospodarstwo zamieszkuje jedna osoba. Oczywiście stawka taka dotyczy sytuacji, gdy śmieci są zbierane i odbierane w sposób selektywny. Dla porównania w uchwale z 2014 roku opłata ta wynosiła 9,60 zł.


 

Niedawno gmina ogłosiła przetarg na „Świadczenie usługi odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych powstających na nieruchomościach na terenie gminy Włodowice”. Do przetargu na wywóz śmieci stanęły cztery firmy: PUK TAMAX Sędziszów z ceną 640.872 zł, ZGK Sp. z o.o. Zawiercie z ceną 999.216 zł, Remondis Sp. z o.o. Warszawa z ceną 999.739,20 zł oraz PHU REKO Myszków z ceną 716.312,16 zł. Gmina wybrała najtańsza ofertę firmy TAMAX. Umowa z firmą zawarta została na okres 1 roku.


 

- W związku z drastyczną podwyżką (61,55% w stosunku do roku 2018) usług wywozu odpadów komunalnych proszę o podanie, dlaczego nie został powtórzony przetarg na świadczenie powyższych usług (…). Dlaczego nie wykazał się Pan taką samą determinacją w dążeniu do obniżenia ceny wywozu nieczystości stałych jaką wykazał się Pan w przypadku przeprowadzenia postępowania w udzieleniu zamówienia publicznego na remont rynku we Włodowicach (przetarg został powtórzony trzykrotnie) – czytamy w interpelacji radnego Mariusza Boniszewskiego skierowanej do wójta Adama Szmukiera na stronie Biuletynu Informacji Publicznej.


 

Jak argumentowali w czasie sesji przedstawiciele urzędu podwyżka opłat za śmieci oscyluje w granicach 50%.


 

- Jest to podyktowane tym, że ceny po przetargu drastycznie wzrosły. Zgodnie z ustawą mieszkańcy powinni pokrywać koszty za wywóz odpadów. (…) Dodatkowo od nowego roku wprowadzamy kosze oddzielne na popiół, nie będą to worki. Każda nieruchomość zostanie wyposażona w odrębny pojemnik na popiół. Natomiast pozostała segregacja typu papier, szkło, plastik zostaje dalej w workach. To też przeliczyło się na wzrost na pewno w jakimś stopniu ceny wywozu. W tym momencie firma musi nam opróżniać z każdej posesji dwa, albo trzy pojemniki w zależności od tego ile posesja posiada pojemników, ale co najmniej dwa muszą być opróżnione. Gabaryty zostają na tym samym poziomie, są dwa razy w roku wywożone – mówili przedstawiciele Urzędu Gminy.


 

SPRAWDŹ ILE ZAPŁACISZ


 

Ustalono, że stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami wielorodzinnymi będzie wynosiła 14,70 zł od jednego mieszkańca i wyższą w wysokości 25 zł od jednego mieszkańca, gdy odpady komunalne nie są zbierane i odbierane w sposób selektywny.


 

Ustalono również miesięczne stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi odbieranymi od właścicieli nieruchomości zabudowanymi budynkami wielorodzinnymi w zależności od liczby mieszkańców zamieszkujących nieruchomość w wysokości 12,50 zł od jednego mieszkańca, za każdą osobę powyżej czterech osób i wyższą w wysokości 21,30 zł od jednego mieszkańca za każdą osobę powyżej czterech osób w przypadku, gdy odpady nie są zbierane i odbierane w sposób selektywny.


 

Stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zależności od liczby mieszkańców zamieszkujących nieruchomość w zabudowie budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi będą się kształtowały następująco:


 

- 14,40 zł od gospodarstwa domowego, gdy gospodarstwo zamieszkuje jedna osoba

- 28,70 zł od gospodarstwa domowego, gdy gospodarstwo zamieszkują dwie osoby

- 42,90 zł od gospodarstwa domowego, gdy gospodarstwo zamieszkują trzy-cztery osoby

- 58,80 zł od gospodarstwa domowego, gdy gospodarstwo zamieszkuje pięć-siedem osób

-79,50 zł od gospodarstwa domowego, gdy gospodarstwo zamieszkuje osiem osób i więcej


 

Wyższe opłaty obowiązują mieszkańców zamieszkujących nieruchomość w zabudowie budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi, gdy odpady nie są zbierane i odbierane w sposób selektywny:


 

- 24,50 zł od gospodarstwa domowego, gdy gospodarstwo zamieszkuje jedna osoba

- 48,80 zł od gospodarstwa domowego, gdy gospodarstwo zamieszkują dwie osoby

- 72,90 zł od gospodarstwa domowego, gdy gospodarstwo zamieszkują trzy-cztery osoby

- 100 zł od gospodarstwa domowego, gdy gospodarstwo zamieszkuje pięć-siedem osób

- 135,20 zł od gospodarstwa domowego, gdy gospodarstwo zamieszkuje osiem osób i więcej


 

Radni oddali 14 głosów, z czego „za” 9, od głosu wstrzymało się 5 osób. Uchwała wchodzi w życie od stycznia 2019 roku.


 

SPRAWY RÓŻNE


 

Tomasz Leśniak w związku z remontem rynku we Włodowicach prosił o interwencję w sprawie przejścia dla pieszych na początku ulicy Żareckiej od strony rynku.


 

Radna Emilia Stróżecka zwróciła uwagę na problemy rodziców dzieci dojeżdżających do Szkoły Podstawowej we Włodowicach. Wnosiła o realizację dowozu dzieci do Morska i zachowanie trzech dotychczasowych przystanków.


 

- Uczniowie odwożeni są ze szkoły w poniedziałek i wtorek po ośmiu lekcjach, tylko do zatoczki przy OSP w Morsku. Uczniowie wracają do domu po zmroku wzdłuż drogi publicznej, nieoświetlonej, bez chodników i pobocza, przez co narażeni są na niebezpieczeństwo ze strony jeżdżących samochodów – argumentowała radna, prosząc o zachowanie dotychczasowych przystanków.


 

Z kolei Marcin Muchowicz pytał dlaczego we wsi Parkoszowice jest tak ciemno oraz dlaczego oświetlenie uliczne we wsi Parkoszowice włączane jest później. Pytał, kto i na jakiej podstawie ustalił różne godziny załączania i wyłączania się lamp ulicznych w poszczególnych miejscowościach gminy, skazując swoją decyzją jednoznacznie na nierówne traktowanie mieszkańców gminy.


 

Radna Katarzyna Makieła pytała jaki jest roczny koszt oświetlenia ulicznego w latach 2017-2018 w każdej z miejscowości gminy. Jakie działania podjęła gmina, aby zoptymalizować koszt i jakość oświetlenia ulicznego oraz ile lamp jest wyłączonych w porze nocnej w poszczególnych miejscowościach.


 

Monika Polak-Pałęga


 

Nasz komentarz:


 

Włodowice jedne z najdroższych


 

Kilka tygodni wcześniej w Niegowie śmieci podrożały z 6,50 na 12,70 zł od osoby. Radni i mieszkańcy byli przerażeni skalą (prawie 100%) podwyżki. Mieszkańcy Włodowic zapłacą jeszcze więcej. W Myszkowie od 2015 roku obowiązuje cena 11,30 zł/osoba, ale tam pojemniki na popiół są już stosowane od dawna. Niestety żadna z gmin nie promuje działań proekologicznych. Ktoś grzeje dom gazem, ciepłem systemowym (w Myszkowie) płaci tak samo, jak mieszkaniec trujący wszystkich w okolicy starym kopciuchem. Już montaż nowoczesnego kotła na węgiel znacznie ogranicza ilość popiołu. Niestety, koszty wywozu popiołu ponoszą wszyscy mieszkańcy równo, niezależnie od tego czy trują siebie i sąsiadów, czy nie.


 

Jarosław Mazanek


 

Tomasz Urbański

Podziel się:

Oceń:

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu kurierzawiercianski.pl. MyszPress s.c. z siedzibą w Myszkowie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Pozostałe